慶應SFC 2014年 総合政策学部 英語 大問1 内容一致解説

[21] According to the article, which of the following is NOT in accord with the characteristics of common sense?

正解: 2. it tries to account for various facts by underlying general principles. 

説明: 一般常識は具体的な状況に基づいて行動する知恵であり、一般原則に基づいて事実を説明するものではありません。「Common sense is how we know what to wear when we go to work, how to behave on the street, and how to maintain harmonious relationships with our friends and coworkers.」という文章からも、実用的な知恵であることが分かります。

・不正解の理由:

1.it mainly serves to offer solutions to our daily problems. というのは、本文における一般常識の説明と一致しています。

3.it is very difficult to define exactly what common sense is. というのも、本文の記述「common sense is surprisingly hard to pin down.」と一致します。

4.「非常に普通であるため、日常生活でその存在をほとんど認識しない」というのも、「Common sense is so ordinary that we tend to notice it only when it’s missing,」という記述と一致します。

 

[22]Which of the following best paraphrases the statement“Common sense does no reflect on the world”in the 3rd paragraph? 

正解: 1. Common sense does not “think” deeply about why the world is the way it is.

説明: 一般常識は実用的で具体的な状況に対応する知恵であり、世界がどのようであるかを深く考えるものではありません。「In contrast to formal knowledge, common sense does not reflect on the world.」との記述がこれを裏付けています。

・不正解の理由:

2.Common sense has nothing to do with the way we interact with the world. というのは、一般常識が日常生活での実用的な知恵であるという本文の主旨と矛盾します。

3.Common sense is not good at representing the real world.というのは、一般常識が具体的な状況に対応する知恵であるという本文の内容と矛盾します。

4.Common sense often contradicts the way in which the world really operates.というのも、本文の内容と矛盾します。

 

[23] Which of the following is NOT a character is tic of the game “ultimatum”?

正解: 3.The second player can negotiate with the first player if the deal is unfair.

説明: ゲームのルールによれば、2番目のプレイヤーは提案を受け入れるか拒否するかの選択しかできません。交渉する選択肢はありません。「The other player then gets to accept the deal or reject it.」との記述がこれを裏付けています。

・不正解の理由:

1.the first player has the right to split the money in any way he or she likes. というのはゲームのルールとして正確です。

2.If the second player does not accept the deal, neither player receives any money. というのもゲームのルールに沿っています。

4.the first player can keep all the money if the second player agrees.というのもゲームのルールと一致しています。

 

[24] Which of the following best characterizes the behavior of the people in industrialized societies when playing the ultimatum game? 

正解: 3. Proposers take into account what the recipient will regard as a fair deal.

説明: 先進国のプレイヤーは公平性を重視し、受け入れられると考える公平な提案を行う傾向があります。「And anticipating this response, proposers tend to offer what they assume the recipient will consider a fair split.」との記述がこれを示しています。

・不正解の理由:

1.Their behavior is based on the standard notion of economic rationality.というのは、公平性を重視する実際の行動と矛盾します。

2.They are most likely to reject even a fifty-fifty split just to be mean to the proposer. というのは、公平性を重視する実際の行動と矛盾します。

4.Recipients are usually satisfied with whatever amount of money they might receive.というのは、不公平な提案を拒否する傾向と矛盾します。

 

[25]  In the 7th paragraph, the author discusses the way the Machiguenga tribe and the Gnau tribe play the ultimatum game in order to show that 

正解: 1.  the concept of fairness is different in different cultures.

説明: マチゲンガ族とグナウ族の行動は、文化によって公平さに対する見解が異なることを示しています。「people in different societies have very different ideas about what counts as fair.」との記述がこれを示しています。

・不正解の理由:

2.people in preindustrial societies tend to be more generous than those in industrial societies.というのは、文化による公平の概念の違いとは関連がありません。

3.it is impossible to make sense of the behavior of those in preindustrial societies というのは、文化的背景に基づく行動の解釈と矛盾します。

4.people in preindustrial societies enjoy the ultimatum game just as much as those in Industrial societies.というのは、公平性に関する文化的な違いとは関連がありません。

 

[26] In the 8th paragraph, it is mentioned that the Gnau people “mapped” the unfamiliar interaction onto their most similar social exchange. From this we can assume that the Gnau people

正解: 4. drew an analogy between the ultimatum game and their customs of gift exchange.

説明: グナウ族は贈り物交換の習慣を持っており、それを最後通牒ゲームに当てはめて考えたとされています。「the Gnau tribe had customs of gift exchange, according to which receiving a gift obligates the receiver to reciprocate at some point in the future.」との記述がこれを裏付けています。

・不正解の理由:

1.learned to win the ultimatum game by offering gifts to the proposer.というのは、贈り物交換の習慣との類似性を引き出すこととは異なります。

2.learned to play the ultimatum game by drawing charts. というのは、文化的な習慣との類似性を引き出すこととは関連がありません。

3.drew a map of some of the important features of the ultimatum game.というのも、贈り物交換の習慣との類似性を引き出すこととは異なります。

 

[27] Which of the following would be the most likely behavior of the Machiguenga when they are playing the ultimatum game with a stranger? 

正解: 2. they would accept whatever small amount they might be offered.

説明: マチゲンガ族は見知らぬ人とのゲームでは公平さにこだわらず、少額の提案でも受け入れる傾向があるとされています。「The Machiguenga, by contrast, live in a society in which the only relationship bonds that carry any expectation of loyalty are with immediate family members.」との記述がこれを裏付けています。

・不正解の理由:

1.they would be easily offended if they were offered an uneven split.というのは、マチゲンガ族の文化的背景と矛盾します。

3.they would do the best they could in order to be loyal to the stranger.というのは、「the only relationship bonds that carry any expectation of loyalty are with immediate family members.」との記述と矛盾します。

4.they would feel obliged to offer a fifty-fifty split. というのも、マチゲンガ族の文化的背景と矛盾します。

 

[28] According to the article, which of the following is true about commonsense principles? 

正解: 3. Commonsense principles of preindustrial societies and those of industrial societies are both equally functional in their own societies.

説明: 一般常識は文化によって異なるものの、それぞれの社会で同様に機能します。「the people of the preindustrial societies have their own implicit set of understandings about how the world is supposed to work.」(未開発社会の人々は、世界がどのように機能するべきかについて、自分たち独自の暗黙の理解を持っている。)とあります。

・不正解の理由:

1.Commonsense principles such as fairness and reciprocity are universally accepted not only in industrial societies but also in preindustrial societies.というのは、文化による一般常識の違いを無視しているため不正解です。

2.Commonsense principles of preindustrial societies will eventually be replaced by those of industrial societies. というのは、文化的多様性を認める本文の内容と矛盾します。

4.Commonsense principles are deeply rooted in all kinds of human knowledge, including formal knowledge like science and mathematics.というのは、「unlike formal knowledge, common sense is overwhelmingly practical」(形式的な知識とは異なり、一般常識は圧倒的に実用的である)という記述と矛盾します。

 

[29] In the 11th paragraph, the author quotes Geertz’s words about a Javanese boy in order to show

正解: 1. how difficult it is to resolved disagreements over maters of common sense. 

説明: 文化による一般常識の違いが、意見の不一致を引き起こし、解決が難しくなることを示しています。「Disagreements over matters of common sense in other words, are hard to resolve because its unclear to either side on what grounds one can even conduct a reasonable argument.」(言い換えれば、一般常識に関する意見の不一致は、どちらの側にも、どのような根拠で合理的な議論を行うことができるかが不明確であるため、解決が難しい。)とあります。

・不正解の理由:

2.that people in preindustrial societies are well aware of the kind of “collective tacit knowledge” they have accumulated over a lifetime.というのは、本文の主旨とは直接関連していません。

3.that “collective tacit knowledge” often enhances understanding of a different culture.というのも、ゲールツの引用の趣旨とは異なります。

4.how incompetent Geertz was in understanding Javanese culture.というのは、ゲールツの引用の趣旨とは異なります。

 

[30] Given the nature of Common sense as discussed in the article, we can safely infer that 

正解: 4. it would be extremely difficult, if not impossible, to replicate commonsense knowledge in computer

説明: 一般常識は文化や社会的経験に根ざしており、それをコンピューターに複製することは非常に困難です。「Common sense, in other words, depends on what the sociologist Harry Collins calls “collective tacit knowledge,” meaning that it is encoded in the social norms, customs, and practices of the world.」(言い換えれば、一般常識は、社会学者ハリー・コリンズが「集合的暗黙の知識」と呼ぶものに依存しており、それは世界の社会規範、慣習、慣行に符号化されている。)とあります。

・不正解の理由:

1.our assumptions about the world are generally shared by different cultures.というのは、文化間での一般常識の違いを無視しています。

2.commonsense knowledge can easily be turned into formal knowledge.というのは、「Common sense, in other words, depends on what the sociologist Harry Collins calls “collective tacit knowledge,”」という記述と矛盾します。

3.our shared common sense should be the foundation of international policy.

というのは、文化間での一般常識の違いを考慮に入れていないため不正解です。

AO入試・小論文に関するご相談・10日間無料添削はこちらから

「AO入試、どうしたらいいか分からない……」「小論文、添削してくれる人がいない……」という方は、こちらからご相談ください。
(毎日学習会の代表林が相談対応させていただきます!)

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 * が付いている欄は必須項目です